Вівторок, 21.10.2025, 12:59
Вітаю Вас Гість | RSS

Хімія

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Поняття про амфотерні гідроксиди

Тема уроку: Поняття про амфотерні гідроксиди.

 

Мета уроку: розглянути поняття амфотерності як здатності сполук проявляти двоїсті властивості: і кислот, і основ; розширити знання учнів про властивості основ і кислот на прикладі амфотерних сполук; формувати вміння й навички складання рівнянь реакцій на прикладі амфотерних основ; провести демонстрацію амфотерних властивостей цинку гідроксиду: « Реакції цинку гідроксиду із сульфатною кислотою і натрію гідроксидом».

 

Тип уроку: поглиблення й систематизація знань, урок-дослідження, вивчення нового матеріалу.

 

Форми роботи: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, робота з опорною схемою та узагальнюючою таблицею, виконання завдань для закріплення матеріалу.

 

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, роздатковим матеріал, хімічні реактиви(NaOH, HCl, ZnCl2 ),та обладнання( штатив з пробірками, скляні палички, піпетки).

 

Хід уроку.

І. Організація класу.

Девіз уроку:

«Працюючи, ви багато чого робите для себе й для близьких, а якщо під час роботи успіху не буде, а буде невдача – не біда, пробуйте ще».

Д. І. Менделєєв

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

  1. які види основ вам відомі?

Завдання :

1. “Хімічне сортування “. Із переліку речовин випишіть окремо розчинні й нерозчинні основи.

NaOH, Zn(OH)2, Cu(OH)2, KOH, Вa(OH)2, Fe(OH)2, Al(OH)3, LiOH.

 

Завдання:

2. Допишіть хімічні реакції:

 Na2O + H2O →

 ZnCl2 + NaOH →

 KOН + СO2

 Zn(OH)2

 Cа(OH)2 + H2SO4

 Zn (OH)2 + HCl →

 Zn (OH)2 + NaOH →???

 

Отже, ми вже знаємо:

  • що основні оксиди активних металів реагують з водою з утворенням ЛУГУ;
  • нерозчинні основи можна утворити непрямим методом взаємодії солей з лугами;
  • луги реагують з кислотними оксидами;
  • нерозчинні основи при нагріванні розкладаються;
  • основи реагують з кислотами;

Відкритим залишається лише питання з останньою реакцією. А чи відбувається вона взагалі? Давайте перевіримо це на практиці.

Демонстрація  (Проведення інструктажу з Т. Б.)

Хід досліду:

1. Налийте в пробірку 2 мл цинку хлориду, і краплями додайте натрій гідроксид до видимих змін.

2. Розділіть осад на дві пробірки.

3. В першу пробірку додайте краплями хлоридної кислоти до видимих змін.

4. В другу пробірку додайте краплями натрій гідроксид до видимих змін.

 Робимо висновок. З проведеної роботи випливає, що цинку гідроксид реагує і з кислотами, і з лугами.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

   Амфотерність – це здатність хімічних сполук виявляти кислотні або основні властивості в залежності від природи речовини, з якою вони реагують.
   Речовини, що можуть виявляти подібні двоїсті властивості, називають амфотерними .
  Цинку гідроксид взаємодіє з основами й з кислотами. Тобто він одночасно проявляє властивості й основ, й кислот. Тому , цинку гідроксид - це амфотерний гідроксид.

  Префікс «амфо» - свідчить саме про подвійні властивості речовини.

  Гідроксиди елементів, що можуть утворювати амфотерні сполуки, вступають у звичайні хімічні реакції, що характерні для нерозчинних основ. Єдиною відмінністю є взаємодія з лугом, тобто реакції, в яких вони виявляють кислотні властивості.

  Амфотерність можуть виявляти гідроксиди деяких хімічних елементів з валентностями ІІ , ІІІ та IV.

   Найважливіші з них: Be, Zn, Sn(II), Pb(II), Al, Cr(III), Ti(IV).

ІV. Узагальнення.

 

 

Учні разом з вчителем дописують рівняння реакції:

Zn(OH)2 + NaOH → Na2ZnO2 + 3H2O

 

 алюмінію гідроксид реагуючи з лугами утворює солі алюмінати

 

Al(OH)3 + 3NaOH → Na3AlO3 + 3H2O

 

V. Закріплення.

1. Допишіть рівняння реакцій:

Be(OH)2 + HCl →

Be(OH)2 + NaOH →

Zn(OH)2 + H2SO4

Zn(OH)2 + KOH →

Cr(OH)3 + H2SO4

Cr(OH)3 + NaOH →

Sn(OH)2 + HCl →

Sn(OH)2 + KOH →

Додатково:

2.Здійсніть перетворення:

Zn → ZnO → ZnCl2 → Zn(OH)2 → ZnSO4 → Zn(OH)2 → К2ZnO2

3. Обчисліть, яка маса калій гідроксиду необхідна для взаємодії з алюміній гідроксидом кількістю речовини 4 моль.

VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання:

  1. § 12.
  2. Виконати завдання № 2 ст. 67.
  3. за бажанням скласти кросворд з ключовим словом “амфотерність”.
Категорія: Мої статті | Додав: namareto (25.12.2014)
Переглядів: 1679 | Теги: урок, амфотерність, хімія, гідроксид | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Меню сайту
Хімія
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 33
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0